BELGISCHE ONAFHANKELIJKE LABELS REAGEREN OP DE UITSPRAAK VAN HET BELGISCHE GRONDWETTELIJK

BELGISCHE ONAFHANKELIJKE LABELS REAGEREN OP DE UITSPRAAK VAN HET BELGISCHE GRONDWETTELIJK HOFOM HET EUROPESE HOF VAN JUSTITIE TE CONSULTEREN VOOR DE IMPLEMENTATIE VAN DE DIGITAL SINGLE MARKET COPYRIGHT DIRECTIEVE.

Artiestenvergoeding in België – waarom onafhankelijke labels de constitutionele rechtszaak mee ondersteunden en wat zij zien als beste aanpak naar de toekomst toe

Het vinden van de beste manieren om de vergoeding van artiesten én labels te laten groeien en optimaliseren, is een van de grootste prioriteiten voor BIMA (Belgian Independent Music Association).

Dat is immers van fundamenteel belang voor de toekomst van onze leden, de onafhankelijke Belgische muziek labels en hun artiesten.

Daarom steunde BIMA de grondwettelijke betwisting van specifieke bepalingen, welke zonder discussie of passende beoordeling binnen onze sector,  door de Belgische regering zijn ingevoerd in haar Auteurswet van 2022, tot uitvoering van de EU-richtlijn inzake auteursrechten in de digitale eengemaakte mark (DSM – Digital Single Market).

België heeft nieuwe wettelijke bepalingen ingevoerd welke enerzijds een rechtstreekse invloed hebben op de manier waarop artiesten worden vergoed én anderzijds welke ook de mogelijkheden van labels om in Belgische artiesten te investeren in het gedrang brengen.

Deze bepalingen, welke een bedreiging vormen voor onze bloeiende en diverse muzieksector, en België in conflict brachten met de rest van de EU, werden trouwens eerder al verworpen tijdens het wetgevingsproces op Europees niveau.

In reactie op het besluit van vandaag merkte de BIMA-voorzitter Geert De Blaere op:

Wij zijn van mening dat het Belgische Grondwettelijke Hof de juiste beslissing heeft genomen om de rechterlijke toetsing naar het Europese Hof door te verwijzen.

Eerder dan de genoemde juridische bepalingen, is vooral een dynamische aanpak nodig om de lokale markt te laten groeien en de inkomsten van artiesten te maximaliseren

Daarom steunen we bijvoorbeeld eerder de streamingvoorstellen van IMPALA. Idealiter worden deze ook gekoppeld aan een plan van de regering om investeringen in bestaande en (nieuwe) muziek te stimuleren door middel van belastingverminderingen, diverse andere fiscale stimuli en (sociale) maatregelen om artiesten te ondersteunen.

Geert De Blaere vervolgde: « De groeiende muzieksector in België wordt gekenmerkt door snelle internationale veranderingen en een variëteit aan kansen voor artiesten.  Velen van hen werken samen met de BIMA-leden om op nieuwe en innovatieve manieren hun muziek naar de fans te brengen, waar ook ter wereld. 

De problematische bepalingen in de Belgische wet zijn eerder kenmerkend voor een gedateerde benadering, welke de vrijheid van de kunstenaar vooral beperkt om te beslissen met wie en hoe hij samenwerkt.  

Dit staat in schril contrast met andere Europese landen welke wel trouw bleven aan de geest van de Europese wetgeving.

Het ecosysteem waarin de lokale (kleinere) labels zich dagelijks inzetten om nieuwe opkomende artiesten te ontdekken, zou simpelweg on hold worden gezet door de nieuwe bepalingen, met een nefast gevolg voor de Belgische muziekmarkt in zijn totaliteit.

In plaats van de positie van de Belgische artiesten te versterken, hypothekeert de voorgestelde wetgeving eerder de toekomst van de Belgische muzieksector en het vermogen van lokale platenlabels om te investeren in Belgische artiesten en de bredere muzieksector van het land. Het ontmoedigde simpelweg investeringen in Belgische muziekproducties.

Tegelijkertijd erkent BIMA dat er problemen zijn in de digitale markt en dat bvb manipulatie via massastreaming, verzadiging van digitale platforms door een overaanbod in titels, in combinatie met AI-aangedreven fraude en de recente veranderingen in de manier waarop inkomsten worden toegewezen, inkomstenproblemen kunnen veroorzaken voor (beginnende) artiesten en (micro) labels.

De BIMA-voorzitter concludeerde: « De Belgische muziekmarkt is misschien klein maar wel erg rijk aan talent, diversiteit en creativiteit, mede dankzij de drie talen en regio’s. Het is en blijft verhoudingsgewijs een van de beste muziekmarkten ter wereld. 

Het lokale groeipotentieel is nog steeds enorm en we willen er naar streven om veel meer Belgische artiesten internationaal te zien slagen.“